10 tips for en bra nettside

Din nettside er kundens go-to kilde for informasjon om din bedrift. Siden kan lett påvirke om kunden vil kjøpe eller ikke. Derfor mener vi at alle bedrifter trenger en nettside. Det skaper trygghet hos kundene, samtidig som bevissthet blandt folkemengden. Google er idag den største plattformen for å finne ett produkt eller en tjeneste, og din nettside er uten tvil ditt viktigste markedsføringsverktøy. Her er våre 10 tips for en bra nettside.

1. Innhold

Det viktigste punktet for en bra nettside er innholdet. Brukeren besøker siden din for å få informasjon. Godt med tekster, bilder og videoer presentert på en positiv måte kan påvirke brukeren til å handle hos deg.

2. Om din bedrift

Hvordan din bedrift presenterer seg på siden påvirker brukerens inntrykk. Du må gi brukeren følelesen av kvalitet og trygghet. En introduksjon på hvem din bedriften er, og hva bedriften gjør er viktig for brukeren og interessenter.

Godt med innhold er viktig for å få brukere på siden din.

3. Kontaktinfo

Vi har sett at mange bedrifter har problem med å presentere kontaktinformasjon på deres sider. Hvis du har skapt interesse hos brukeren vil naturlig det neste steget være å ta kontakt. Det er viktig at brukeren lett kan finne ut hvor og hvordan de kan kommunisere med deg.

4. Sosiale Medier

Sosiale medier er en viktig kanal for bedrift til kunde, og bedrift til bedrift kommunikasjon. Det er viktig at nettsiden og sosiale medier kontoene har en rød tråd. Å ha en lett tilgang til dine sosiale medier vil skape bevissthet, autensitet, og trygghet hos brukerene. I tillegg kan du oppnå flere følgere, og mer engasjement blant gamle og nye kunder på kanalene dine.

5. Design

Gjenkjennelse er et viktig nøkkelord for ett bra design. Brukeren bør kunne kjenne igjen din bedrift på fargebruk, logo, ikoner, og typografi. Ett godt design uttrykker også trygghet og kvalitetsfølelse hos brukeren. Det er viktig at alle disse designelementene står sammen for å uttrykke din bedrift på en positiv måte.

6. Interaksjon

Ved å besøke din side gir brukeren deg sin oppmerksomhet. Derfor er det mer attraktivt for brukeren at de føler at de får noe tilbake. Siden bør være designet slik at brukeren skjønner hvordan siden fungerer. Bare at en knapp endrer seg når man peker på den gjør siden raskt mer interaktiv for brukeren, og oppfordrer leseren til  å trykke seg videre.

Eksempel på at interaktive elementer oppfordrer til klikk.

7. Oversikt

Med for mye innhold på siden kan brukeren lett bli forvirret og tapt i et hav av tekst og bilder. Elementer som står sammen må supplere hverandre, og ikke villede brukeren. Layouten på siden bør være oversiktlig for brukeren, slik at de vet hvor de er, og hvor de vil videre.

8. Navigasjon

Brukeren bør ha oversikt over hvor de kan finne ut av det de lurer på for å ikke miste brukerens oppmerksomhet og interesse. Informasjon bør sorteres, og legges i en menystruktur som er naturlig for brukere. Mye god reklame kan gå tapt med en dårlig struktur.

En oversiktlig menystruktur hjelper leseren finne frem.

9. Mobil og nettbrett

Vi ser at mobiltelefon og nettbrett brukes mye når folk er på nettet. Siden din er nødt til å være responsiv, altså at størrelsen tilpasser seg plattformen som brukeren viser siden på. Brukeren skal enkelt finne informasjonen uansett hvilken plattform de er på. Det er også viktig å tenke på at man ikke kan bruke de samme funksjonene når brukeren er på en touch-basert plattform.

10. Brukeranalyse

Analyse spiller en viktig rolle i hvordan nettsiden kan forbedres for brukeropplevelsen. Man kan lett finne ut av hvilke sider som interesserer, og hvilke sider som mister brukere. Det kan hende at brukerene ikke skjønner at man kan trykke på en knapp. Analyseverktøy som Google Analytics og Facebook Pixel hjelper deg som bedrift lese kundene, og deres inntrykk og handlinger.