Slik lager du en selgende nettside

Din nettside er kundens go-to kilde for informasjon om din bedrift. Siden kan lett påvirke om kunden vil kjøpe eller ikke. Derfor mener vi at alle bedrifter trenger en nettside. Det skaper trygghet hos kundene, samtidig som bevissthet hos publikum. Google er idag den største plattformen for å finne et produkt eller en tjeneste, og din nettside er uten tvil ditt viktigste markedsføringsverktøy.

Her er våre 10 tips for en selgende nettside:

1. Innhold

Det viktigste punktet for en bra nettside er innholdet. Brukeren besøker siden din for å få informasjon. Gode tekster, bilder og videoer presentert på en positiv måte kan påvirke brukeren til å handle hos deg.

2. Om din bedrift

Hvordan din bedrift presenterer seg på siden påvirker brukerens inntrykk. Du må vise brukeren kvalitet og trygghet. En introduksjon på hvem din bedriften er, og hva bedriften gjør, er viktig for brukeren.

Godt med innhold er viktig for å få brukere på siden din.

3. Kontaktinfo

Vi har sett at mange bedrifter har problem med å presentere kontaktinformasjon på sine sider. Hvis du har skapt interesse hos brukeren, vil det neste steget naturlig være å ta kontakt. Det er viktig at brukeren lett kan finne ut hvor og hvordan de kan kommunisere med deg.

4. Sosiale Medier

Sosiale medier er en viktig kanal for bedrift til kunde, og bedrift til bedrift kommunikasjon. Det er viktig at nettsiden og sosiale medie kontoene har en rød tråd. Å ha en lett tilgang til dine sosiale medier vil skape bevissthet, autensitet og trygghet hos brukeren. I tillegg kan du oppnå flere følgere og mer engasjement blant gamle og nye kunder på dine kanaler.

5. Design

Gjenkjennelse er et viktig nøkkelord for et bra design. Brukeren bør kunne kjenne igjen din bedrift på fargebruk, logo, ikoner og typografi. Et godt design uttrykker også trygghet og kvalitetsfølelse hos brukeren. Det er viktig at alle disse designelementene står sammen for å uttrykke din bedrift på en positiv måte.

6. Interaksjon

Siden bør være designet slik at brukeren forstår hvordan siden fungerer. At en knapp endrer seg når man peker på den gjør siden raskt mer interaktiv for brukeren. Dette oppfordrer derfor leseren til å trykke seg videre.  

Eksempel på at interaktive elementer oppfordrer til klikk.

7. Oversikt

Med for mye innhold på siden kan brukeren lett bli forvirret i et hav av tekst og bilder. Elementer som står sammen må supplere hverandre, og ikke villede brukeren. Oppsettet på siden bør være oversiktlig for brukeren, slik at de vet hvor de er, og hvor de vil videre.

8. Navigasjon

Brukeren bør ha oversikt over hvor de kan finne ut av det de lurer på. Informasjon bør sorteres og legges i en menystruktur som er naturlig for brukeren. Mange  potensielle brukere kan gå tapt med en dårlig struktur.

En oversiktlig menystruktur hjelper leseren finne frem.

9. Mobil og nettbrett

Vi ser at mobiltelefon og nettbrett brukes mye når folk er på nettet. Siden din er nødt til å være responsiv, altså at størrelsen tilpasser seg plattformen som brukeren viser siden på. Brukeren skal enkelt finne informasjonen uansett hvilken plattform de er på. Det er også viktig å tenke på at man ikke kan bruke de samme funksjonene når brukeren er på en touch-basert plattform.

10. Brukeranalyse

Analyse spiller en viktig rolle i hvordan nettsiden kan forbedres for brukeropplevelsen. Man kan lett finne ut av hvilke sider som interesserer og hvilke sider som mister brukere. Det kan hende at brukerene ikke forstår at man kan trykke på en knapp. Analyseverktøy som Google Analytics og Facebook Pixel hjelper deg som bedrift å lese kundene.